Breaking News

Tuesday, October 21, 2014

8 Gaya Pemanduan Rakyat Malaysia Yang Menjadikan Kita Antara Pemandu Paling Teruk Di Dunia (No 3 Paling Kerap Kita Jumpa!)

1                    1)   Kurangnya disiplin dan sifat timbang rasa pemandu.
Kurangnya disiplin semasa memnadu merupakan salah satu faktor utama penyebab berlakunya kemalangan jalan raya. Ianya bergantung kepada sikap pengguna jalan raya itu sendiri dan juga faktor-faktor sekelilingnya. Kadangkala, jika kita sahaja yang berdisiplin tetapi tidak orang lain, ianya akan membahayakan diri kita juga
                      
                        2)   Sesetengah pemandu Malaysia seolah-olah tidak tahu menghormati lampu isyarat.
Sekali lagi, berkaitan dengan disiplin yang lemah, pemandu dan penunggang motosikal cenderung untuk mengabaikan lampu isyarat. Walaupun dilihat tiada kenderaan yang akan lalu ketika itu, kita tidak dapat menduga apa yang akan berlaku. Pemandu di Malaysia gemar mengejar lampu isyarat berwarna kuning. Pengguna jalan raya dinasihatkan untuk berfikir dengan berhati-hati mengenai faktor ini.

3)   Memotong di sebelah kiri jalan.
Memotong di sebelah kiri adalah tidak digalakkan kerana ia adalah berbahaya. Tetapi kebanyakan pemandu Malaysia seolah-olah mengamalkan cara pemanduan ini. Fenomena ini selalu terjadi di lebuhraya

4)   Memandu dengan laju yang berlebihan.
Walaupun terdapat had laju kebangsaan di Malaysia, namun, kelajuan ini malangnya diambil ringan. Jalan utama, sebagai contoh, Klang ke Kuala Lumpur, had laju maksimum yang dibenarkan ialah 80 km / j dan 90 km / j. Lebuh raya yang biasanya menghubungkan negeri-negeri, seperti lebuh raya Utara-Selatan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang, sebagai contoh, mempunyai had kelajuan maksimum 110 km / j.  Walau bagaimanapun, had laju itu sering tidak dipatuhi.

5)   Tidak berhenti di persimpangan.
Ramai pemandu dan penunggang motosikal di Malaysia mempunyai kecenderungan untuk tidak berhenti di persimpangan. Lebih-lebih lagi apabila ia adalah satu persimpangan di mana tiada lampu isyarat dipasang.

6)   Tidak memakai topi keledar seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.
Walaupun terdapat undang-undang yang memerlukan penunggang dan pembonceng motosikal untuk memakai topi keledar, ianya sering tidak dipatuhi terutamanya di kawasan kawasan desa dan kampung. Kerajaan pernah melancarkan banyak kempen untuk menggalakkan orang ramai menggunakan topi keledar. Dalam satu kempen topi keledar baru-baru ini, sejumlah 135,000 topi keledar yang diluluskan Sirim telah diberikan kepada penunggang motosikal sebagai pertukaran untuk lama dan haus topi keledar.

7)   Kegagalan untuk menggunakan lampu petunjuk dan isyarat ketika membelok.
Penggunaan isyarat dan petunjuk apabila ingin bertukar lorong atau arah pada dasarnya sangat penting. Jika isyarat dan petunjuk digunakan untuk kapasiti maksimum, bilangan kemalangan di negara ini mudah dikurangkan.

8)   Memotong garisan berkembar.
Salah satu punca kemalangan sering berlaku ialah memotong di garisan kembar. Garisan kembar dibuat kerana mungkin kawasan tersebut berbahaya dan pandangan pemandu terhalang terhadp kenderaan yang akan datang dari arah hadapan. Sekali lagi, ianya selalu tidk dipatuhi menyebabkan kemalangan sering berlaku. Sebagai contoh, di jalan Segamat – Kuantan melalui Muadzam Shah.












No comments:

Post a Comment

Designed By VungTauZ.Com